woensdag 6 september 2017

ik pen! kleuters

Vandaag starten we voor de eerste keer met de methode ik pen! Kleuters.
Thema 1: "mijn lichaam en ik"

ik pen! Kleuters, maakt deel uit van de methode ik pen! die voor leerjaar 1 tot en met 4 een doorgaande lijn biedt voor het technisch schrijven. Vooral de ontwikkeling van motorische vaardigheden en van correct schrijfgedrag wordt gestimuleerd. Dit gebeurt door een open, speelse, kindgerichte, thematische aanpak, die kan worden aangepast aan de concrete situatie van groepen en individuele kinderen.
ik pen! kleuters heeft een flexibele, ontwikkelingsgerichte benadering die aansluit bij de belevingswereld van kleuters. Via thema’s met voorleesverhalen en liedjes worden activiteiten aangeboden, waarmee kleuters hun grove en fijne motoriek kunnen oefenen. Tegelijk leren ze op een speelse manier een goede schrijfhouding, papierligging en potloodhantering. Via schrijfpatronen leren de kleuters zich oriënteren om in het eerste leerjaar een goede start te maken met het aanvankelijk schrijven.

We beginnen met het eerste verhaal: "Er was eens een koning"


Na ons verhaal, gaan we net zoals de koning goed zwaaien...

In ons verhaal hoor je dat de koning een hele dag maar zwaaide naar de mensen. Hij zwaaide van links naar rechts. Ze hebben er zelf een liedje over gemaakt het zwaailiedje.


We zwaaien met rechts
we zwaaien met links
we zwaaien heen en weer
we zwaaien met rechts
we zwaaien met links
daar gaan we nog een keer


als je wil zwaaien, zwaai dan mee
zwaai dan met je hand
zwaai naar een bootje ver op zee
of naar de overkant

We zwaaien met rechts
we zwaaien met links
we zwaaien heen en weer
we zwaaien met rechts
we zwaaien met links













Geen opmerkingen:

Een reactie posten